امامی که فلسطین را زنده کرد
پایگاه خبری روایت پرس- سولماز عنایتی: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 و روی کار آمدن نظامی اسلامی، با توجه به سوگیریهای رهبر و پیشروان آن، همه در انتظار یک سیاست خارجی متفاوت بودند. سیاستی که باید تفاوت اساسی دو حکومت را مشخص میکرد. این انتظار چندان به درازا نکشید و مسأله فلسطین به عنوان یکی از ممیزهای اصلی رخ نشان داد و موضعگیری رهبر انقلاب حجت را بر همه تمام کرد.
به عبارت دیگر حمایت از اسرائیل که سیاست رژیم پهلوی در راستای سیاست آمریکا در منطقه بود، جای خود را به حمایت از فلسطین و به رسمیت شناختن این کشور داد و عدالتخواهی و حمایت از افراد مظلوم و ستمدیده جایگزین تلاش مستکبران و در رأس آنها انگلیس و آمریکا شد، تلاشی که منجر به حذف همیشه آنها از حافظه تاریخ میشد و این حمایت نقشی نو درانداخته بود.
اگرچه ظهور و بروز این سیاست جدید به یک ابتکار عمل نیاز داشت تا بتواند در دنیا صدایی برای این مردم باشد و این ابتکار عمل انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس بود تا در آن مردم مسلمان جهان یکصدا از حق پایمال شده فلسطین سخن بگویند.
این اتفاق سبب شد تا بررسی علل و عوامل تحقق اهداف این ابتکار عمل به موضوعی داغ در مجامع علمی و سیاسی بدل شود و پرداختن به آن را لازم و ضروری جلوه دهد.
روزی که معادلات ابرقدرتها را تغییر داد،
شاید ابتدا غرب تصور نمیکرد یک نامگذاری ساده برای یک روز از ماه رمضان، اخلال چندانی در معادلاتی ایجاد کند که آنها تلاش کرده بودند پس از جنگ جهانی دوم بر جهان حاکم کنند و هر یک از دو قطب مهم آن دوران در سرزمینهای توافقی به آقایی و سروری ادامه دهند.
غربِ مغرور گمان نمیکرد نهضت اسلامی آغاز شده در ایران، به تنهایی باعث از دست رفتن یک نقطه استراتژیک در جهان شود، اما بنیانگذار انقلاب از همان ابتدا میدانست که گام در چه راه بزرگی گذاشته و حتی صحبت از صدور انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر میکرد.
در این میان روز جهانی قدس حلقه اتصالی بود که جهان اسلام را به تکاپو درآورد. تا پیش از این مصر به رهبری جمال عبدالناصر، به نوعی علم حرکت قیومیت عرب منطقه بود و این کسوت را مصر در زمان انورسادات نیز حفظ کرد، انورسادات که پس از جنگ سینا ترجیح داد راه و روش ناصر را تغییر دهد دست دوستی به سوی اسرائیل دراز کرد و کمپ دیوید محقق شد.
با صلحی که مصر به عنوان بزرگ قوم عرب با اسرائیل کرد، تقریبا خیال همه راحت بود که دیگر هیچ تهدیدی فرزند ناخلف انگلیس و آمریکا را در منطقه تهدید نمیکند. در همین زمان، ایرانِ تغییر یافته درگیر اتفاقات مختلفی شد، غائله کردستان، کودتای نقاب، ترورهای وحشیانه و در آخر جنگ تحمیلی این تصور را ایجاد کرده بود که این نظام نوپا چندان دوام نخواهد داشت، اما همین نظام اسلامی با اعتقاد راسخ بر عقاید خود استوار ماند و هر ساله روز قدس را با شکوه تمام و حتی زیر بمباران صدام برگزار کرد.
امام خمینی(ره) و قدس
امام خمینی(ره) درباره روز قدس میفرماید: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمیتوانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم(ص) میدانم و روزی است که باید ما تمام قوا خودمان را مجهز کنیم؛ و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوّت در مقابل اجانب بایستند» (صحیفه امام؛ ج ۹، ص: ۲۷۸).
شاید این جملات برای سیاستمداران غربی که با مفاهیم دینی و آنچه معمار انقلاب ایران مطرح میکرد، نافهم باشد اما امام میدانست که چه در پیش روی خود میبیند.
سیاستمدارانی که هنوز در شوک انقلاب اسلامی و از دست رفتن جزیره ثبات بودند، سالها طول کشید تا آنچه را یک روحانی وارسته میگوید درک کنند. اویی که جمله دیگرش مبهوتگر عالمی است: «روز قدس یک روز اسلامی است و یک بسیج عمومی اسلامی بود و من امیدوارم که این امر مقدمه باشد از برای یک «حزب مستضعفین» در تمام دنیا. (صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۲۸۰)
به عبارت دیگر زمانی که امام مسأله روز قدس را مطرح کرد، خوشبینترین افراد گمان کردند که او در تلاش است فقط مسئله آزادسازی قدس و فلسطین را زنده و توجه جهان را به این اولویت مهم جلب کند، (رویوران، 1392) اما امروز میدانیم و میبینیم که امام فراتر از آنچه دیگران میپنداشتند نگاه میکرد.
رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری از یک سو و سازشکاری سران عرب و تشکیلات خودگردان سبب شد مردم منطقه جنبش خودجوشی را به وجود بیاورند که به انتفاضه معروف شد.(گلیزواره، 1393).
انتفاضه یا همان «انقلاب سنگ» جنبشی نوین و ضد صهیونیستی است که با امکانات کم و در پاسخ به شکست ملیگرایی عربی و اقدامات سرکوبگرانه صهیونیستها به وقوع پیوست.(اقلیدینژاد، 1385، ص62).
شاید بتوان به جرأت این نکته را بیان کرد که انتفاضه یکی از دستاوردهای روز جهانی قدس بود که از تفکرات بزرگ معمار کبیر انقلاب نشأت گرفت. در تاریخ معاصر فلسطین هیچگاه جنبشی به گستردگی و پایداری انتفاضه به ثبت نرسیده است.
انتفاضه در حقیقت حرکتی خودجوش و مبارزهای است از درون که به مرور به انقلاب گرایش دارد. حرکتی که صدمات جبرانناپذیری بر اسرائیل وارد کرد به طوری که موفق نشد قیامهای مردم را سرکوب کند و در نهایت باعث ایجاد اختلاف و شکاف در میان تصمیمسازان رژیم صهیونیستی شد.(اقلیدینژاد، 1385).
انتفاضه بزرگ سال 1366 شمسی(1987.م) رخ داد که ابعاد گسترده آن سران رژیم صهیونیستی را به شدت آشفته ساخت و با احساس این خطر تصمیم گرفتند با سران سازشکار فلسطینی بر سر یک میز بنشینند و قرارداد سازش امضا کنند. به دنبال این حرکات سازشکارانه در کنفرانس اسلو و تشکیل دولت خودگردان، ملت فلسطین با مشاهده عدم تغییر در سیاستهای تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در سرزمینهای غصب شده و برای تحقق حقوق از دست رفته خویش، بعد از اندکی آرامش و انتظار بار دیگر قیام جدیدی را آغاز کرد که انتفاضه مسجدالاقصی نامیده شد و این بار کوبندهتر و خونینتر از انتفاضه اول از قلب فلسطین آغاز شد.(گلیزواره، 1393)
با این اقدامات، افول قدرت اسرائیل و غرب آغاز شد. اسرائیلی که در جنگهای خود به پیروزی میرسید و مصر را در سینا زمینگیر و انورسادات را مجبور به صلح کرد، حالا در چنگال یک تفکر برخواسته از اسلام ناب محمدی محدود میشود.
جنگ 33 روزه اسرائیل با لبنان و حزبالله و شکست اسرائیل هیمنه صهیونیست را فرو ریخت و نشان داد که این گنبد آهنین به راحتی خم شدنی است.
تفکر انقلاب
تفکری که با انقلاب اسلامی آغاز و روز قدس به عنوان یکی از جلوههای آن در جهان طنینانداز شد، تنها فلسطینیان را دگرگون نکرد و حزبالله را پیروز نگرداند، بلکه ظرف چند سال دیکتاتورهای مصر، تونس و یمن که دستنشاندگان غرب بودند از قدرت کنار رفتند و بیداری اسلامی جهان عرب را در بر گرفت. (رویوران، 1392)
این اتفاقات همان بود که امام(ره) از آن به عنوان حزب مستضعفین دنیا یاد کرد و مقام معظم رهبری در سخنانی، پیشبینی خیرهکنندهای را مطرح کردند که هر روز به واقعیت نزدیک میشود.
رهبر معظم انقلاب در هجدهم شهریور 1394 فرمودند: «بنده در جواب عرض میکنم اولاً شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید. انشاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت؛ ثانیاً در همین مدت هم روحیه اسلامیِ مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیستها را راحت نخواهد گذاشت؛ این را بدانند.»
پیشبینی که امروز به خوبی درست از آب درآمده، صهیونیستها در زیرزمین کابینه جنگ را تشکیل میدهند و قطعا این اتفاقات یکی از آثار و نتایج روز جهانی قدس است که شاید هیچ سیاستمدار غربی فکر نمیکرد در منطقه غرب آسیا که آنها به اشتباه خاورمیانه مینامند، این چنین دگرگونی ایجاد کند.
منابع:
1-صحیفه امام خمینی(ره)
2- گلی زواره، غلامرضا، 1393. روز قدس جلوه گاه بیداری جهان اسلام. پاسدار اسلام، شماره 389 و 390.
3- رویوران، حسین، 1392. روز قدس خنثی کننده ی توطئه های دشمنان. پاسدار اسلام، شماره379 .
4- اقلیدی نژاد، علی، 1385. مروری دوباره بر داستان فلسطین و روز قدس. مبلغان، شماره 83.
کد خبرنگار: 1408
یادداشت کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی همدان به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی؛
روابط عمومی؛ کلیدی برای آرامش جامعه
( تعداد دیدگاه ها : 0 )